Burgemeestersconvenant: externe participatie door Interleuven

Voordat Covid-19 (Corona) haar intrede deed en ongeziene veiligheids- en voorzorgsmaatregelen tot gevolg had, was klimaatverandering hét woord dat de laatste tijd over de tongen ging. Klimaatmarsen, hittegolf, overstroming,… waren actueel in de media. Hoewel de coronamaatregelen heel wat invloed heeft op de luchtkwaliteit, energieverbruik en aankoop van lokale producten, zal de druk op het klimaat hoog blijven.

Heeft uw gemeente een klimaatactieplan in het kader van het Burgemeestersconvenant 2020 opgesteld? Dan engageerde het gemeentebestuur zich om de CO2-uitstoot op het eigen grondgebied met minstens 20% terug te dringen. Ongetwijfeld onderneemt uw gemeente nu reeds maatregelen om deze doelstellingen te bereiken. Maar de weg is nog lang en er zijn nog extra inspanningen van de lokale besturen nodig.

Ondertussen staat het Burgemeestersconvenant 2030 in de steigers, met nog strengere doelstellingen, namelijk 40% CO2-reductie tegen 2030 (mitigatie) en noodzakelijke acties om ons te wapenen tegen de klimaatverandering (adaptatie). De intergemeentelijke samenwerkingsverbanden Interleuven en Haviland willen als territoriale coördinatoren, samen met de provincie, de lokale besturen helpen om deze uitdaging aan te gaan. Door de samenwerking van deze partners en hun gezamenlijk aanbod krijgt u een gedragen, krachtig en concreet klimaatplan.

Laat uw gemeente het nieuwe klimaatactieplan door de provincie opmaken of neemt u zelf de pen in de hand? Hoe dan ook, blijft de externe participatie een heel belangrijk onderdeel van dit proces. Dit omdat de bijdrage en medewerking van de verschillende doelgroepen kunnen leiden tot een breed gedragen en concreet klimaatactieplan.

Interleuven heeft een specifiek aanbod om de externe participatie op maat van uw gemeente uit te voeren:

  1. Klimaatraad:
  • startvergadering met gemeente: omgevingsambtenaar, schepen, dienst communicatie, … met o.a. de bespreking van de te selecteren doelgroepen (scholen, UNIZO, Natuurpunt, landbouwers, …)
  • 3 bijeenkomsten met klimaatraad:
    • 1ste bijeenkomst: mitigatie als thema
    • 2de bijeenkomst:
      • terugkoppeling vanuit de interne stuurgroep
      • toelichting risico’s voor gemeente (overstroming, hitte) met toelichting over de noodzaak van adaptatiemaatregelen
    • 3de bijeenkomst: brainstorm over geschikte adaptatiemaatregelen

 

  1. Klimaatcafé + klimaatraad:
  • 1 klimaatcafé: gekozen thema (mitigatie of adaptatie) + samenstellen van de klimaatraad
  • 3 bijeenkomsten met klimaatraad waarvan de eerste een terugkoppeling kan zijn van het klimaatcafé. De overige bijeenkomsten zijn vergelijkbaar met het bovenvermelde traject van de klimaatraad
  1. Extra opties
  • extra klimaatcafé naar specifieke doelgroep:
    • Bv. klimaatontbijt voor bedrijven
    • Bv. toelichting op jeugdraad, kindergemeenteraad, ...
  • themacafé: Bv. mobiliteit, korte keten

Voorwaarden bij ieder aanbod:

Vereiste aanwezigheid van ambtenaar en mandataris voor begeleiding, introductie, terugkoppeling naar interne stuurgroep (dit kan deel uitmaken van onze (extra betalende) rol in interne stuurgroep), terugkoppeling naar Interleuven na bespreking door de interne stuurgroep.

Naast deze participatie ondersteunen en begeleiden we uw gemeente verder ook tijdens:

Opmaak van het SECAP:

  • Pakket 1: Evaluatie bestaande klimaatactieplan.
  • Pakket 2: Ondersteuning door taken als duurzaamheidsambtenaar in de interne stuurgroep (tijdens het opstellen van het klimaatactieplan).
  • Pakket 3: Extern participatietraject (zoals hierboven toegelicht).

Deze onderdelen vullen het provinciale aanbod voor het schrijven van het SECAP aan en leiden tot een gedragen klimaatactieplan. De verschillende stappen in het proces zullen op elkaar worden afgestemd.

Uitvoering van het SECAP:

  • Pakket 4: Verdere begeleiding van de interne stuurgroep: zorgen voor de continuïteit van de interne stuurgroep door 2 à 3 keer per jaar bij elkaar te komen voor bespreking van o.a. de lopende projecten, opportuniteiten, …
  • Jaarlijks aanbod van (inter)gemeentelijke projecten rond de thema’s energie, water, groen, materialen, … Het aanbod voor 2020 is via ons extranet en website raadpleegbaar.
  • Begeleiding en ondersteuning in de opmaak van het (inter)gemeentelijk dossier bij oproepen voor subsidieprojecten.

Interesse?

Dit volledige aanbod is opgenomen in de nieuwe exclusiviteitsovereenkomst 3.2 (klimaatondersteuning). Heeft u vragen over of interesse in één of meerdere pakketten, geef ons dan gerust een seintje. We gaan steeds in onderling overleg om tot een aanbod op maat van uw gemeente te komen.